Wednesday, April 29, 2009

Berhati-hati Emel dari 'Maybank2u'

Aku dah dua kali terima emel ini. Nampak macam real tapi sebab dah pernah dimaklumkan penipuan seumpama ini, maka aku dah dapat agak. Inilah kandungan emel tu....
Urgent: Account Problem
Message ID #G-5850 Dear Valued Customer,
We are unable to activate your account because we upgraded our online security parameters to make your account and informations more secured from online fraud. For safety reasons, we have suspended access to your account pending your verification and confirmation. Follow below reference to reactivate now.http://www.maybank2u.com.my/
Please be informed that inactive accounts will be closed in less than 10 Minutes for security purposes. We regret any inconvenience caused.
Security Maybank Berhad© 2009
Walau macam manapun aku tetap cuba memasukinya. Inilah hasilnya....
Bila kita klik pada link yang diberikan di atas, sebenarnya kita akan memasuki alamat web yang berikut http://www.displaymay2u-alert.com/M2ULogin.htm. Untuk pengetahuan, ia bukanlah alamat web dari Maybank kerana alamat yang betul ialah https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login

Ini ialah laman web sebenar maybank2u

Yang ini pulak ialah yang tipu punya tapi nampak macam sama.

Aku masukkan username dan password yang tipu-tipu dan klik LOGIN. Fuhh... macam berjaya aku punya login tu dan dia mintak aku masukkan no TAC.

Akupun masukkan TAC no 123456 dan proceed. Sekali lagi dia tunjukkan yang aku dah berjaya dan dia ucapkan terima kasih.

Bayangkan kalau kita terpedaya dan berikan username, password dan no TAC yang betul - tak ke naya kita!

No comments: