Saturday, March 21, 2009

World Baseball Classic: Separuh Akhir

Jepun, USA, Venezuela dan Korea Selatan berjaya memasuki perlawanan separuh akhir. Juara bertahan, Jepun akan menentang USA sementara Venezuela pula bertemu Korea. Perlawanan separuh akhir dan akhir akan dijalankan di Dodger Stadium, Los Angeles.
Kejohanan ini disertai oleh 16 pasukan yang dibahagi kepada 4 pool. Pool A berlangsung di Tokyo Dome, Tokyo Jepun dengan disertai oleh Jepun, Korea Selatan, China dan Taipei. Sementara Pool B pula berlangsung di Mexico City dan disertai oleh Australia, Cuba, Mexico dan Afrika Selatan. Pool C yang mengandungi pasukan USA, Venezuela, Canada dan Itali pula berlangsung di Toronto, Canada. Di San Juan, Puerto Rico pula berlangsung perlawanan Pool D yang terdiri dari Panama, Republik Dominica, Puerto Rico dan Belanda.
Dua pasukan dari setiap pool layak memasuki pusingan kedua. Pool 1 terdiri daripada Jepun, Cuba, Korea Selatan dan Mexico. Jepun telah menjuarai pool ini yang perlawanannya berlansung di San Diego USA dan ikuti dengan Korea Selatan. Sementara itu Pool 2 berlangsung di Miami, Florida dijuarai oleh Venezuela dan USA pula menduduki tempat kedua.

No comments: