Thursday, March 12, 2009

Terjumpa Sifu di IAB

Haji Rosli Ibrahim ni adalah sifu aku dalam computer programming sekitar tahun 1988 dulu. Masa tu makmal komputer di IAB ni adalah kebetulan Bilik Antarabangsa yang kumpulan aku sedang gunakan sekarang. Masa tu masih zaman DOS. Haji Rosli ni ajar kita orang programming dBase dan sikit-sikit Clipper. Sementara Hj. Rosli ajar programmingnya, Mr. Choo (guru dari Kedah) pula mengajar mengenai pangkalan data dBasenya. Masa tu dBase pun setakat dBase III je. Selain dBase, kita orang juga diajar Logo dan makro dalam Lotus 123 (Remeli dari JPN Kelantan). Tengku Shahrom dan Tuan Haji Mohsinpun ada ada ajar tapi aku tak ingat aplikasi apa.
Antara perkara yang kira hangat masa tu ialah:
  1. kalau nak print landscape kena ada software Sideway.
  2. Virus baru aje diperkenalkan oleh dua beradik dari Pakistan. Masa tu virus kita boleh nampak pada volume sesuatu disket. Nama virus tu Stone. Dua beradik ni cipta virus sebab nak kurangkan

Member2 lain yang berkursus dengan aku masa tu:

  1. Perak: Aku, Fatah, Razana, Leong dan Ahmad Daud
  2. Penang: Aziz, Jamaludin, Ustaz Lamapanganro dan Rejab
  3. Johor: Hj. Rahman, Salehudin, Halil dan Shamsudin
  4. Sarawak: Zul, Mat Wahab dan ?
  5. Terengganu: Ghazali

2 comments:

dinkoi said...

Sifu tu kenai Hang lagi ka?
aku tak tau cam dak kat dia. Aku slalu p kat KL, anak aku 2 -2 beli umah kat KL, menyesal aku tak terima pelawa hang, keja kat Putrajaya.
Nanti pencen aku nak jual umah aku, dan nak p duduk kat KL.

Sukimin said...

Assalamualaikum Din! Apa habaq hang? Lama tak jumpa hang. Nampaknya hang la ni dok berdua dengan bini hang ajelah ya....hmmmm kalau hang mai kl, meh singgah umah aku. kita boleh sembang2 ingatkan kisah 21 tahun yang lampau