Thursday, January 8, 2009

Irfan di kejar anjing

Semalam merupakan hari yang mengerikan buat Irfan. Dia kena kejar anjing sewaktu turun dari kereta balik dari sekolah KAFA. Masa tu aku kat dalam rumah, tetiba terdengar jeritan kuat terpekik-terlolong disulami bunyi salakan anjing. Aku rasa macam aku kenal suara yang menjerit-jerit tu lalu terus bergegas ke luar. Memang betul, Irfan dikejar anjing. Aunty yang drive kereta hantar Irfan balik tergamam dalam kereta. Aku berkejar ke arah mereka sambil menjerit. Anjing tu lari akhirnya dan aku mendapatkan Irfan.
Ini kali kedua Irfan kena kejar anjing masa balik sekolah KAFA. Kesian aku tengok dia. Anjing ni adalah anjing jiran di seberang tepi rumah aku. Tuannya mengangkat tangan memohon maaf. Semudah itu ke? Anak aku dah pucat lesi separuh mati aku tengok muka dia. Pendek kata kalau toreh muka dia memang tak keluar darah aku rasa. Aku memang marah betul masa tu. Tuan anjing tu boleh kata next time don't run. Kata aku he is just a small boy and what will the boy do if the dog run after him. And this is not the first time such thing happen to him. Lepas tu aku nampak dia memarahi anak dia yang buka pintu pagar dan anjing tu. Bila dia panggil anjing tu, anjing nampaknya macam melawan tuannya dan melarikan diri.
So hari ini sebelum Irfan sampai aku dah kol dia. Bila dah dekat aku tunggu kat pintu pagar.
Aku sebenarnya memang agak rimas dan lemas tinggal kat area sini. Anjing merata-rata, suka mengejar orang pulak tu dan dia buang baja asli diapun bersepah-sepah termasuk di sekitar tepi luar pagar rumah aku ni. Pernah aku nampak depan mata aku anak jiran aku ni bawak keluar anjing dia dan straight ke tepi pagar depan rumah aku untuk anjing dia melepaskan hajat. Slumber je.... Bila aku jerkah dia terus bawak lari anjing dia. Tapi tak kan aku nak tunggu tiap hari???!!!
Masa rumah sebelah aku ni direnovate pagar yang memisahkan antara rumah dibuka. Masa tu kasut sekolah Irfan dengan Syam pernah hilang sebelah di samping asyik beralih-alih dari rak kasut. Letih melayannya.
Aku mohon tukar kerja ke Sepang tak dapat pulak tu.....

2 comments:

Azida said...

Salam. Ngeriny dengar. Anjing dalam pagar pun aku takut, inikan pula yg lepas keluar.

Rumah tu rumah sendiri ke?

Sukimin said...

memang teruk anjing kat sini. ada yang betul-betul jaga, ok. dia cuma bising kat dalam rumah - boleh juga sambil2 jaga rumah kita. ni yang asyik cuai biar anjing keluar yang aku tak larat. ni bukan umah aku. umah aku kat salak tinggi...tu yang nak mintak tukar ke sana tapi masih tak dapat