Thursday, October 30, 2008

Paman Datang Beraya

Paman Halim dan Cik Eli
Irfan dan Hakimi (best friend dia) sedang melayan anak-anak tetamu yang hadir Din (anak Paman Jelan), Irfan (anak Paman Halim) dan anak Norli (sepupu orang rumah) dengan bermain PS2
Paman Jelan & Cik Ita
Nyai bersama anak, menantu, cucu dan cicitnya
Patutnya cerita ni dah lama aku pos tapi sebab gambarnya dalam kamera Nikon. Disebabkan kamera terperap lama kat dalam laci.....sampai lupa aku tentang gambar-gambar ni. Paman-paman ni adalah dari sebelah orang rumah aku.

Dalam bahasa Jawa ni, kita boleh bezakan sama ada adik beradik oran tua kita ni lebih tua atau lebih muda dari orang tua kita. Paman adalah panggilan kepada adik lelaki orang tua kita. Kalau Bibik/Cik pula ialah panggilan adik perempuan orang tua kita. Sementara Wak pula adalah sama ada abang atau kakak kepada orang tua kita.

So yang datang ialah emak dan adik-beradik sebelah bapak orang rumah aku - nenek (nyai), Paman Halim & Cik Eli, Paman Jelan & Cik Ita, Wak Senah dan dua orang sepupu orang rumah aku bersama suami masing-masing.

3 comments:

rohanaputeh said...

waduh bung! selama ini ku ingat bibik tu pembantu rumah.

Pak Din said...

Kalau "mbah" apa pula maksudnya?

Sukimin said...

Alamak!Pak Din lak yang tanya....seorang yang memang pakar dalam Bahasa Jawa ni. Tapi cuba jawab berdasarkan apa yang diamalkan. Mbah adalah atuk/nenek. Sebab masa kecik-kecik panggil nenek dengan panggilan mbah. Betul ke?