Wednesday, April 16, 2008

Penggredan Sekolah

Kekadang hairan juga bagaimana cara sesebuah sekolah itu digredkan? Berapa kekerapan ia dilakukan dalam setahun? Siapa yang bertanggungjawab menggredkannya? Apa kriteria yang jelas? Apa perbezaan dari segi perjawatan di antara sekolah gred A dan gred B?
Sekolah aku bilangan pelajarnya melebihi 1000 orang, dah buka sejak tahun 2002 lagi tetapi masih gred B. Staf pejabat cuma ada seorang Pembantu Tadbir, seorang PTR dan seorang PAP. Kesian PT aku sebab dia dah baru kena pulak membuat kerja yang rencam. Dialah yang kena buat kewangan dan dialah juga yang kena buat pentadbiran. Cuba tengok sesetengah sekolah yang bilangan pelajarnya tidaklah seramai sekolah aku, tetapi lengkap dengan 3 PT, 2 PTR dan 2 PAP (siap ada PAP untuk perpustakaan lagi). Yang lebih menjeleskan ialah cuba bayangkan sebuah sekolah yang bilangan muridnya kurang dari 400 pelajar dan 35 orang cikgu (sekolah dalam bandar) digredkan sebagai sekolah A. Sekolah tu ada 3 PK yang hakiki, ada seorang PT dan seorang PAP.
Tambahan pulak sekarang ni kerja kewangan sudah menjadi semakin rencam. Kena buat BISP, j-QAF dan sebagainya...... Kesian budak aku ni.

3 comments:

Celebrater5 said...

Nasiblah kau Min..!! Kenalah u rajin naik turun tangga JPN Selangor!!
P.S. Tau ke JPN Selangor dah pindah ke Shah Alam??..Heheh.. Mlm ini ManU jadi champlah!!

Sukimin said...

Alhamdulillah! Semalam aku dah terima seorang lagi Pembantu Tadbir. Walaupun dia baru je posting, at least beban yang ditanggung sorang-sorang oleh PT yang sedia ada sekarang dapat dikurangkan.

Celebrater5 said...

Tahniah Min...dpt Pt baru...!!..Mlm ini mcm mana? Man U dpt ke jadi BPL champ?.. Aku harap dpt jumpa u di Moscow final..UEFA.. Mlm tu kita kat Bandungkan?