Saturday, March 5, 2011

Mana Irfan?

Dahlah hari Khamis aku nak jumpa sekejap dengn Irfan tak dapat, hari ini yang sepatutny aku boleh bersama dengan Irfan pun tak boleh.  Aku SMS, aku kol semuanya ditolak.  

Kalau Irfan duduk dengan aku, tak ada masalah untuk dia berhujung minggu.  Jangan 2 minggu sekali, lebih dari itu pun sudah biasa.  Walaupun kekadang Irfan tak nak ke sana kerana dia ada rancangan dengan kawan-kawannya, namun kalau dia nak Irfan balik maka wajiblah Irfan kena balik.  Kalau  ada hujung-hujung minggu yang Irfan tak nak balik, aku akan pastikan  dia mintak kebenaran dari emaknya dulu. Itu adab yang aku ajar.  Terpulanglah kepada emaknya nak benarkan atau tidak.

Cuti sekolah hujung tahun lepas, lagilah aku banyak mengalah.  Itupun aku dikutuk dan dikatakan kejam.  Dari 6 minggu cuti sekolah tu patutnya anak-anak tinggal dengan aku kira-kira 3 minggu tapi yang aku dapat tak sampaipun seminggu setengah. Pada minggu terakhir tu cuma Irfan yang balik, itupun dalam pukul 9.30 malam, 27 Disember 2010.  Sebelum tu macam-macam alasan yang diberi untuk tidak hantar budak-budak tu.  Bila hantar dah betul-betul dah penghujung cuti. Masa tulah aku kena  cari baju, seluar, track, kasut, alat-alat tulis, beg, buku-buku tulis dll untuk Irfan.  Bila dah hujung2 ni maklum ajelah kebanyakan stok dah berkurangan maka melilaulah aku cari dari satu shopping complex ke shopping complex yang lain kerana tak ada saiz.

Tak cukup dengan itu, aku diminta hantar Irfan semula kepadanya.  Aku kata mana boleh, dahlah aku dapat cuma seminggu, dengan seminggu tu lah aku kena buat persiapan untuk Irfan balik ke sekolah. Habis aku dihentam macam2 dalam FB dengan digambarkannya aku sebagai seorang bapa yang kejam.  Katanya kesian Irfan tak dapat gembira bersama adik-beradik yang lain.  Kata Irfan dia orang dah plan nak tengok wayang hari Jumaat 31 Disember 2010.  Tetapi tak lama kemudian Irfan kata sebenarnya dia nak balik ke sana masa tu disebabkan ada seorang artis perempuan cerita Kau dan Aku nak tidur kat rumah dia orang! 

Kalau aku rajin, aku masukkan FB dia orang yang bukan main sesuka hati melabel dan menghina.

Salah satu skrip yang berlaku pada 9 Julai 2010 (Jumaat) apabila Irfan bercadang tak nak balik ke Shah Alam kerana dia ada rancangan dengan kawan dia.  Masa tu aku meeting PIBG kat sekolah.  Seperti biasa, aku akan suruh dia minta kebenaran dulu.  Tapi bila dia telefon mintak izin, ini yang aku dapat:

+ Please send irfan to nite as planned.jangan cari pasal ok sukimin
- 7.35 pm

+ Napa bila time untuk irfan balik rumah i je you buat hal je?apa masalah you hah?send him to me and amik on sunday as per planned.nak gaduh? pa hal ni?

- I suruh dia balik, dia tak nak. I kata kalau tak nak, mintak permision dr you. So apa salah i lak. Up to u sama ada nak luluskan tak permintaan dia. Tak ada apa2 kena-mengena dgn i
- 7.57 pm
aku meeting 

+ Just send him to me as per promised malam ni.yang tiba2 buat 2 weeks once ada you tanya i lak.? Cuba u pisahkan si yani tu ngan nasr syamir dia?meraung nak mampus kan?u just send him tonite or i buat kecoh.TRY ME!

+ Napa dah sibuk ngan anak baru tak larat nak layan irfan dah.tak larat nak ngantor ke hulu hilior dah?ngaku ler senang sikit aku take acttion ler

+ Aku tunggu malam ni kimin .ko tak antar my son ,i will cause havoc!try me!just try me!ingat si yani skarang dah ada anak n tahu sayang anak kan?kang aku buat kecoh kang!
- 9.47 pm

Semua SMS di atas aku tak balas sebab aku tengah mesyuarat AJK PIBG di sekolah.  Bila habis mesyuarat dalam pukul 11.15 malam baru aku sempat membaca dan membalas.

- I baru abis meting, tak sempat baca sms2 you. Here my answers

1-Sori.....ada ke orang yg teringin nak try you? I TAK NAK
2-You ni janganlah cemburukan kebahagiaan orang lain. You perbaiki diri selepas melalui 2 keruntuhan rumahtangga. Jadikan persediaan untuk membahagiakan bakal suami ke-3 you tu.
3-Tak payah nak tuduh yg i tak larat jaga irfan. You as usual, orang lain semua buruk sedangkan buruk diri sendiri tak sedar. Muhasabahlah setelah apa yg telah you lalui.
- 11.25 pm

Ada banyak lagi selepas sms ini yang aku terima, tapi tak larat nak tunjuk disebabkan bahasanya yang tak sesuai dengan nilai dan budaya kita.  Sampai rumah dari mesyuarat tu aku terus hantar Irfan ke Shah Alam.  Apa yang cuba dia gambarkan ialah aku tak nak hantar Irfan balik ke sana.  Sedangkan cerita asalnya ialah Irfan mintak kebenaran untuk tidak balik hujung minggu tu.

Kisah ini tak akan jadi secomplicated ini kalau dia jawab tak boleh.  Bila tak dibenarkan, aku akan hantar ke sana, kan senang aje.  Ini tidak, dia jadi berbelit2 dan menyukarkan keadaan

Kisah Aku
Punca Krisis
Rentetan Krisis

1 comment:

HBM Consultant said...

Rasulullah s.a.w pernah berpesan, sesungguhnya Allah akan memudahkan urusan orang yang memudahkan urusan orang lain. Insya-Allah, janji Allah itu benar.

Cikgu dan Puan Yani, banyak-banyakkan bersabar ya. Allah akan sentiasa bersama orang yang sabar. Percaya kepada janji-Nya.