Friday, June 26, 2009

Tersenyum aku....

Masa aku tengah sibuk menandatangani kad profil budak, tiba-tiba pengawal keselamatan yang bernama Raman mengetuk pintu bilik aku. Aku mempersilakan dia masuk. Dia bukan datang sorang rupa-rupanya. Ikut bersamanya ialah 2 budak lelaki kecil Tahun 1.
Aku tanya dia kenapa? Dia jawab dengan telor yang pekat 'Ini budak sudah kasi masuk pasir dalam ini budak punya makan'. Maksud dia salah seorang daripada budak tu telah memasukkan pasir ke dalam bekas makanan kawannya yang seorang lagi. Aku ucapkan terima kasih dan meminta dia pulang semula ke pondok pengawal.
Budak dua orang ni sama kelas. Yang seorang tu bawa bekal ke sekolah. Mak dia bekalkan beberapa biji telur goreng dalam tupperware. Kawan dia yang sorang lagi tu mintak sikit, tapi dia tak beri. Tanpa berfikir panjang, budak yang mintak sikit makanan tu menjadi geram atau marah agaknya lalu mengambil pasir dan memasukkannya ke dalam tupperware budak yang sorang lagi. "Ha ha padan muka kau tak dapat makan, lokek sangat!" agaknya dia berkata dalam hati (ini aku reka sendiri). Tapi yang bestnya budak yang makanannya dimasukkan pasir tu tak marah pun. Bila aku tanya, nak makan apa sekarang? Dia dengan selambernya jawab. Tak apa cikgu, saya boleh beli nasi lemak dekat kantin.
Apa ke peribahasa yang ada pasal curah pasir dalam periuk (Marni mesti ingat punya) ....ini pulak kes curah pasir dalam tupperware.

1 comment:

HBM Consultant said...

Salam.

Ada satu peribahasa, mencurah pasir dalam periuk nasi orang lain. Maksudnya, menutup atau menghalang rezeki yang seharusnya dimiliki oleh seseorang. Ada juga la kena-mengena dengan kes 2 orang budak Tahun 1 ni.

Budak-budak sekolah sekarang memang sangat menakutkan. Kadangkala tingkah mereka adalah sesuatu yang tidak terduga oleh kita, orang dewasa. Pengaruh persekitaran adalah punca utama.

Mujurlah hanya pasir yang dicurahkan. Kalau ada yang ber'taekwondo' sampai patah riuk, tentu lebih naya jadinya.