Monday, June 15, 2009

Kisah Balik Kampung

Balik kampung baru2 ni memang tak puas. Kita orang bertolak dari Saujana Puchong pukul 8 lebih dan sampai kat rumah mak dalam pukul 1.30 pagi. Dalam perjalanan tu berhenti 2 kali. Mula-mula kat R&R Seremban untuk dinner dan kali kedua ntah kat mana sebab nak lelapkan mata yang semakin layu dan kuyu. Lepas tu ada juga berhenti sekali lagi kat tepi lebuhraya sebab mintak orang rumah aku pulak drive.
Kita orang bawak udang harimau 2 kilo - isi dalam kotak polisterin yang aku pinjam dari adik ipar aku si Efy. Pergi ke Restoran Nasi Kandar Sri untuk beli air batu tapi sebab boss kat situ kenal aku dia beri free aje. Alhamdulillah. Sempat soreh kejap rupa2nya dia orang Skudai.
Singgah makan kat R&R Seremban
Bila sampai rumah mak, masing-masing dah tak berapa larat nak sembang lama sebab dah terlalu mengantuk. Sembang dalam setengah jam aje lepas tu tidur.
Bila bangun pagi, rupa2nya mak dah siapkan sarapan pagi - putu piring! Sejak awal cuti sekolah lagi mak dah beberapa kali telefon orang rumah aku tanya bila nak balik. Dia kata dia nak buat putu piring sebab dia tahu orang rumah aku sukakannya.
Bila balik kampung biasanya aku teringin masakan mak aku. Tapi mak aku cakap dia nak rasa masakan menantunya. Orang rumah akupun masak lemak udang dan goreng udang.
Bila masak lemak udang, kena ada bendi. Tapi kat rumah tak ada stok bendi ni. Jadi aku dengan Irfan dengan rela hatinya naik motor pergi cari bendi. Bukan main seronok lagi si Irfan. Mak aku ni sebenarnya pantang kalau tahu anak atau menantu atau cucunya sukakan sesuatu. Bila Irfan sebut dia suka makan karipap, jam tu juga dia buatkan karipap. Dapatlah Syam pengalaman membuat karipap dengan mendapat tunjuk ajar dari mak usunya.
Irfanpun tumpang sekaki tolong buat karipap dengan menolong uminya mengelek tepung. Seronok habislah dia dapat main dengan kayu penggelek tu.

Bila dah goreng karipap tu, maka Syam dengan bangganya mencari karipap hasil buatannya sendiri. Bukan main bangga dia dapat makan karipap tu!

Satu perkara yang masing-masing seronok kat kampung ialah naik motor atuk pusing kampung. Maka bergilir-gilirlah aku membonceng dia orang. Penumpang tetapnya dah pasti si Irfan!

Sebenarnya kita orang dah rancang untuk singgah makan kat Restoran ZZ untuk pekena mee rebus tulang. Tapi sebab dah kenyang makan karipap dan mak pulak pujuk supaya balik lepas sembanhyang maghrib maka niat tu kita bertiga (kecuali Irfan) setuju untuk dibatalkan. Member sekolah lama, Azman Rahim ada SMS aku cadang nak jumpa sembang2. Said Ahmad (kita orang panggil dia YB) pun suruh setkan MG kat kawasan Skudai - boleh panggil Umat Salleh dan Batan datang sama. Tapi akhirnya tak dapat nak buat pasal masa dah suntuk sangat.

Jadi sewaktu dalam perjalanan balik, kita orang singgah di R&R Ayer Keruh, Melaka untuk makan malam.Kita orang sampai kat kolam udang Saujana Puchong tepat pukul 12 tengah malam. Masa tu Irfan dah flat habis.... Tapi lain pulak halnya dengan Syamira. Dia masih segar-bugar dan masih sempat untuk berposing dengan udang.

Esok paginya kita orang dapatlah bersarapan karipap yang mak bekalkan dalam bentuk separa goreng.

1 comment:

Pak Din said...

wow seronoknya dapat balik kampung..... Berhenti rehat apabila letih. MU dah hilang ayam tambatan, nanti kurang pula penyokong setia ....