Monday, June 15, 2009

Sayunya hati Irfan

Semalam lepas hantar Syam kita orang balik rumah dulu. Lepas asar barulah kita bertiga pergi ke kedai. Masa sampai kedai, Irfan sibuk memancing. Aku pulak sibuk layan customer. Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing. Kemudian aku solat maghrib kat surau comel dalam kedai (@ bilik tidur). Lepas solat ttiba Irfan masuk dengan muka yang sedih. Aku tanya kenapa? Boring ke? Dia mengiakan aje. Aik! macam mana lak budak ni boleh boring, tanya aku dalam hati. Aku terfikir mungkin dia rindukan Syam sebab selalunya Syam ada bersamanya. Rindukan Syam ke? Aku terjah. Pun dia iakan aje dengan muka yang memang sedih sangat. Aku pujuk dia, tak apa nanti hujung minggu depan kita pergi lawat Syam. Kemudian kita dua-dua keluar. Dia pergi ke depan sementara aku bersembang dengan salah seorang pemancing.
Tak lama lepas tu aku keluar ke depan. Aku tengok dia tengah hug orang rumah aku. Aku tanya kenapa? Orang rumah aku kata Irfan nak muntah. Mata dia merah dan berair. Aku bisik pada orang rumah aku yang sebenarnya dia rindukan Syam. Mulalah kita berdua memujuk dia - janji lawat Syam hujung minggu ni, buatkan air panas dan layan dia bakar udang. Akhirnya dia OK. Irfan ceria kembali.
Tak lama kemudian kita orang dinner kat Sri Fairus. Kemudian berurusan dengan Vincent mengenai bekalan kuasa dan meningkatkan tahap kemasinan air kolam. Lepas tu kita orang terus balik rumah. Sebaik sampai rumah Irfan salam dan hugged aku sambil ucapkan selamat malam di tangga masa dia nak naik ke atas. Dia terus mandi. Aku masih di bawah siapkan beberapa kerja. Bila aku naik, aku masuk bilik dia untuk cium dahi dan pipi dia. Aku ingat dia dah tidur, rupa-rupanya belum lagi. Bila nampak aku masuk dia terus bingkas dan memeluk aku sambil membisikkan gud nite. Erat pelukan dia. Sayu hati aku tengokkan dia. Agaknya setelah sejak seminggu lalu dia tidur bertemankan kakaknya, tetiba malam ni dia keseorangan. Itu yang membuatkan dia sedih, agakan aku. Lepas tu aku sapukan ubat kat leher dia dan ucapkan selamat malam. Aku biarkan dia bersendirian untuk tidur.
Kira-kira setengah jam kemudian aku menjengah bilik dia semula. Hmmm...dah tidur pun. Aku mencium pipinya...I love you son!

2 comments:

HBM Consultant said...

Kesiannya Irfan.. Jangan sampai demam sudahlah.. Teringat pula anak saudara di VI yang sentiasa meleleh air mata sebab 'homesick'.. Itu pun satu hal juga...

Sukimin said...

Hari ini rasanya dia dah pulih seperti sediakala. Mungkin dia dah jumpa semula kawan sekolah dia seperti Kimi, Aiman dan Shabri. Tadi pergi kolam sekejap sebab ada urusan nak pasang CCTV, sempat dia mancing. Bukan main segar-bugar dia dan dapat 2 ekor lak tu. Bila ajak balik dia moody sebab tengah syok mancing. Tambahan pulak masa tu pak su dia baru sampai melayan mancing sama.