Monday, September 29, 2008

Dah Ready Pack Barang Untuk Beraya

Beg dah siap dipacking, baju rayapun dah digosok oleh orang rumah aku. Tahun ini warna tema baju raya di keluarga sebelah aku ialah jingga (oren) sementara di sebelah keluarga orang rumah aku pulak warna merah jambu (pink). Hari raya pertama aku akan berada di Shah Alam dan Banting iaitu keluarga sebelah orang rumah aku. Awal pagi raya kedua aku akan bertolak dari Banting ke Johor Bahru.
Giliran berhari raya di rumah orang tua aku pada tahun ini ialah pada hari raya kedua. Jadi mengikut perancangannya aku tiba di rumah orang tua aku dalam pukul 12.00 tengah hari. Dah set dengan adik-beradik aku yang lain, acara bermaaf-maafan ialah pada pukul 12.30 tengah hari. Sambil bermaafan, duit raya akan bertukar tangan. Selepas tu acara bergambar beramai-ramai diikuti dengan keluarga adik-beradik bersama emak dan bapak. Lepas daripada tu baru makan dan menziarahi rumah sanak-saudara. Biasanya hari raya berikutnya, akan sambung beraya di rumah sanak-saudara dan diakhiri dengan menziarahi rumah adik-beradik satu persatu.

Sekejap lagi aku nak masukkan duit raya pulak ke dalam sampulnya.

Tahun lepas tema warna baju keluarga aku ialah biru. Tapi ada 2 jejaka yang pakai baju merah!

No comments: