Wednesday, February 10, 2010

Rumah aku ada hantu

Sejak dua menjak ni (bahasa ni tak betul ya....Pn. Marni) kisah hantu memang begitu popular dijadikan cerita baik di panggung wayang mahupun di kaca televisyen. Bukan saja di Malaysia malah di negara-negara lain juga ia begitu popular seperti di Korea dan Hollywood. Bermacam-macam nama atau tajuk cerita hantu yang diterbitkan.
Aku teringat masa Tok Mat (arwah) menerajui Kementerian Penerangan, cerita jenis ini tidak dibenarkan untuk tayangan tetapi larangan tersebut sudah tidak relevan sekarang. Salah satu kesan negatif yang membosankan aku akibat menonton cerita-cerita macam ni ialah budak-budak jadi penakut. Siang hari pun takut apatah lagi malam hari. Sampai kekadang kita kena temankan dia walaupun dalam rumah sendiri.
Tapi tajuk cerita aku kali ni tak adapun kaitan dengan hantu jenis tu. Aku cuma nak kongsi yang kat rumah aku dah ada Hantu Tempe. Siapa lagi kalau bukan si Irfan. Cuba tengok sekarang ni kalau umi dia masak tempe goreng, dia akan siap-siap ambil dan susun banyak-banyak dalam pinggan dia. Ada satu hari tu kita orang makan di kedai, dia ambillah tempe banyak-banyak tapi akhirnya dia tak makanpun. Dia kata tak sedap...sedap lagi tempe yang umi dia goreng.

8 comments:

rafi_reenz said...

nper abg ngah?
ada bad story ker?

Yanie said...

hahaha...ko caye la ckp abg ngah ko nie...tunggu ler apa sambungan citer dia..sajer je buat gempak...heheheheheeeee...blm abis posting lg tu...

HBM Consultant said...

Hantu tempe... Boleh berkawan dengan Ketua Pembangkang Selangor, Dato' Dr. Khir Toyo... Besar nanti, mesti Irfan berhidung mancung, berkulit putih cerah (penangan percaya kepada dakyah Dr. Khir la ni).. hehehhee..

rafi_reenz said...

chait......mcm nie gni rupa2nya... tajuk mmg gempak...tp story blh boleh dicalonkan sebagai pemenang kategori merepek tahun ini!!!

Pak Din said...

Jaman dulu-dulu sesiapa datang bertamu, mee rojak mamak akan menjelma tetiba. Sah, mesti ada bela hantu ........

Sukimin said...

Alamak Pak Din bukak rahsia la pulak.... nanti satu dunia tahu pasal hantu rojak mamak tu...hehe

Sukimin said...

Efy....hehe sian adik ipar aku ni. Tulah lain kali sabar sikit. Line ada problem aritu sebab tu cuma tajuk posting aje yang keluar

Sukimin said...

Marni...no komen pasal khasiat tempe oleh xMB tu. Cuma kekadang terfikir juga nape ramai yang makan tempe tak dapat khasiat seperti yang dia dapat. Mungkin tak serasi kot. Tapi apa2pun tempe memang sedap....